Wymagane dokumenty: Do wniosku należy dołączyć: - dokumenty stwierdzające tytuł prawny do nieruchomości, w szczególności oświadczenie przedstawiające aktualny stan wpisów w księdze wieczystej wraz ze wskazaniem jej numeru, - wypis z katastru nieruchomości i kopię mapy katastralnej obejmującej nieruchomość podlegającą podziałowi, - decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu – jeśli podział dokonywany jest w oparciu o warunki w niej zawarte, - pozwolenie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków zezwalające na podział nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków, - wstępny projekt podziału, z wyjątkiem podziałów, o których mowa w art. 95 ustawy o gospodarce nieruchomościami (w przypadku wnioskowania o wydanie postanowienia opiniującego wstępny projekt podziału nieruchomości), - protokół z przyjęcia granic nieruchomości (w przypadku wnioskowania o wydanie decyzji zatwierdzającej podział nieruchomości), - wykaz zmian gruntowych, - wykaz synchronizacyjny, jeżeli oznaczenie działek gruntu w katastrze nieruchomości jest inne niż w księdze wieczystej, - mapę z projektem podziału (w przypadku wnioskowania o wydanie decyzji zatwierdzającej podział nieruchomości), - rzuty poszczególnych kondygnacji budynku z przedstawioną granicą projektowanych do podziału działek wewnątrz budynku oraz oświadczenie o rodzaju ściany, wzdłuż której przebiegać ma granica (ściana oddzielenia przeciwpożarowego czy dzieląca budynek na dwie odrębnie wykorzystywane części) sporządzone przez osobę posiadającą uprawnienia budowlane – w przypadku, gdy podział nieruchomości dotyczy także podziału budynku znajdującego się na niej, - dokumenty potwierdzające poszczególne cele podziału (zgodnie z art. 95 ustawy o gospodarce nieruchomościami), - inne załączniki: np. pełnomocnictwo do reprezentowania wnioskodawcy wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej – 17,00 zł (opłacone zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2023 r., poz. 2111)) – jeżeli wnioskodawca działa przez pełnomocnika
Opłaty: Wniosek nie podlega opłacie. Opłatę skarbową za pełnomocnictwo należy uiścić na konto Urzędu Miejskiego w Pakości w BS Pruszcz Pomorski Oddział w Pakości nr rachunku 64 8170 1034 0050 0207 2000 0020 lub w kasie Urzędu Miejskiego.
Miejsce załatwienia sprawy: Urząd Miejski w Pakości, pok. nr 13, I piętro, tel. 52 566 60 90 Dokumenty w formie papierowej można również składać w Biurze Obsługi Interesanta lub Sekretariacie (parter Urzędu Miejskiego w Pakości). Wnioski można także składać za pośrednictwem poczty tradycyjnej lub poczty elektronicznej.
Podstawa prawna: - ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2023 r., poz. 344 z późn. zm.); - ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r., poz. 775 z późn. zm.); - ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2023 r., poz. 2111); - Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania podziałów nieruchomości (Dz. U. z 2004 r., Nr 268, poz. 2663)
Termin odpowiedzi: Do 1 miesiąca - od daty dostarczenia wniosku z kompletem wymaganych dokumentów na wydanie postanowienia opiniującego wstępny projekt podziału nieruchomości (sprawy szczególnie skomplikowane do 2 miesięcy). Do 1 miesiąca - od daty dostarczenia dokumentacji niezbędnej do wydania decyzji zatwierdzającej podział nieruchomości (sprawy szczególnie skomplikowane do 2 miesięcy).
Tryb odwoławczy: Na postanowienie opiniujące wstępny projekt podziału nieruchomości przysługuje zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bydgoszczy za pośrednictwem Burmistrza Pakości w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia stronie. Od decyzji zatwierdzającej podział nieruchomości stronie przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bydgoszczy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. Odwołanie należy złożyć za pośrednictwem Burmistrza Pakości.