Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Opis Zagraniczny dokument stanu cywilnego, będący dowodem zdarzenia i jego rejestracji (urodzenie, zawarcie małżeństwa, zgon) może być przeniesiony do rejestru stanu cywilnego w Polsce w drodze transkrypcji. Transkrypcja polega na wiernym i literalnym przeniesieniu treści zagranicznego dokumentu stanu cywilnego zarówno językowo, jak i formalnie, bez żadnej ingerencji w pisowni imion i nazwisk osób wskazanych w zagranicznym dokumencie stanu cywilnego. Wniosek o wydanie transkrypcji składa się do wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego. Może go złożyć osoba, której akt dotyczy lub inna osoba, która wykaże interes prawny lub faktyczny w transkrypcji aktu stanu cywilnego. Wniosek o transkrypcję można także złożyć za pośrednictwem konsula.
Wymagane dokumenty: wniosek do wybranego kierownika usc oryginalny akt urodzenia, małżeństwa, zgonu urzędowe tłumaczenie aktu lub unijny akt bez konieczności tłumaczenia
W przypadku aktów, nie zawierających pełnych danych, może być niezbędne przedłożenie dodatkowych aktów, w celu uzupełnienia brakujących danych. Zagraniczne akty stanu cywilnego sporządzone w języku obcym przedkłada się z urzędowym tłumaczeniem na język polski dokonywanym przez: - tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości, - tłumacza przysięgłego uprawnionego do dokonywania takich tłumaczeń w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG), - konsula.
Za dokumenty przetłumaczone przez konsula uznaje się również dokumenty w języku obcym przetłumaczone na język polski przez tłumacza w państwie przyjmującym i poświadczone przez konsula.
Opłaty: 50,- zł – za odpis zupełny aktu stanu cywilnego wydany po dokonaniu transkrypcji.
Miejsce załatwienia sprawy: Urząd Stanu Cywilnego w Pakości, ul. Rynek 4, 88-170 Pakość, tel. 525666084
Podstawa prawna: art. 104-108 ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U. 2014 r. poz. 1741).
Termin odpowiedzi: Załatwianie spraw odbywa się w oparciu o przepisy art. 35 Kodeksu postępowania administracyjnego.
Tryb odwoławczy: Treść zagranicznego dokumentu stanu cywilnego przenosi się do rejestracji stanu cywilnego w formie czynności materialno-technicznej. Odmowa transkrypcji w formie decyzji, na co służy odwołania do Wojewody Kujawsko-Pomorskiego.