Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Opis: Sporządzenie aktu urodzenia Zgłoszenia urodzenia dziecka dokonuje się w terminie 21 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia, a w przypadku gdy dziecko urodziło się martwe – w terminie 3 dni od dnia sporządzenia karty martwego urodzenia w Urzędzie Stanu Cywilnego właściwym ze względu na miejsce urodzenia.
Wykonanie tego obowiązku spoczywa na: - matce lub ojcu dziecka posiadających pełną zdolność do czynności prawnych, - matce lub ojcu dziecka, którzy ukończyli 16 lat, jeżeli posiadają ograniczoną zdolność do czynności prawnych, - w pozostałych przypadkach zgłoszenia urodzenia dokonuje przedstawiciel ustawowy lub opiekun matki.
Zgłoszenia urodzenia można dokonać przez pełnomocnika.
Wymagane dokumenty: Podstawowym dokumentem uprawniającym do sporządzenia aktu urodzenia jest „karta urodzenia” sporządzona przez uprawniony podmiot oraz dowody osobiste rodziców dziecka.
Opłaty: Wysokość opłaty skarbowej oraz jej tryb pobierania uregulowano w ustawie z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2014 r. poz. 1628) - sporządzenie aktu urodzenia – wolne od opłaty skarbowej, - odpis aktu urodzenia wydawany bezpośrednio po sporządzeniu aktu urodzenia – wolne od opłaty skarbowej.
Miejsce załatwienia sprawy: Urząd Stanu Cywilnego w Pakości, ul. Rynek 4, 88-170 Pakość, tel. 525666084.
Podstawa prawna: Rozdział 6, art. 52-75 ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. 2014 r. poz. 1741).
Termin odpowiedzi: Załatwianie spraw odbywa się w oparciu o przepisy art. 35 Kodeksu postępowania administracyjnego.
Tryb odwoławczy: Odmowa dokonania czynności związanych z rejestracją stanu cywilnego następuje w formie decyzji administracyjnej, pozostałe czynności w formie materialno-technicznej.